Allt som är

9187027674

Jag har haft koll på den danska författaren Janne Teller ett tag. Hon har skrivit en av mina favoritböcker alla kategorier: den filosofiska och skrämmande boken Intet. Av någon anledning har jag väntat och väntat med att läsa hennes novellsamling Allt som är som kom redan 2014. Och det var ju faktiskt ganska korkat, för uj vad bra boken är!

Janne Teller är en författare som inte väjer för de svåra frågorna i livet. Det handlar om identitet, rasism och vad som egentligen är okej i samhället. Eftersom det här är en samling med åtta noveller så behandlar de helt olika historier. Min favorit heter ”Så där vaggande med höfterna och ögonen riktade mot marken”. Den handlar om en som på alla vis vill skydda sig och landet mot just de som går med ögonen riktade mot marken, för de är inte att lita på. Insändare och upprop skrivs, och förslaget finns att bygga en mur mot den sidan av järnvägen där de som tittar ner i marken bor, så att de inte ska ta sig över till den andra sidan. Den novellen handlar om så mycket mer, och blir liksom en bild av dagens ”vi-och-dom”-tänkande.

Novellerna håller genomgående hög klass, och språket är enkelt men varierat. Nästa gång Janne Teller släpper en bok måste jag verkligen försöka läsa den på en gång, istället för att vänta så länge!

//Björn

Lämna en kommentar