Sveket

veckan

Vi läser på olika sätt men också olika slags böcker. Vissa gillar tjocka böcker, andra vill och behöver lättlästa böcker. Mitt tips är en bok från Nypon förlag, som ger ut just lättlästa böcker. Boken heter Sveket och är skriven av Emma Frey-Skött. På bara 20 sidor lyckas den ge oss läsare massor av olika känslor kring vänskap. Glädjesveket, ensamhet, ledsamhet och besvikelse är bara några av dem. Det är liten bok i antal sidor räknat men stor i innehållet.

I boken är det ”jag” som berättar och vi får aldrig reda på hennes namn. Men kanske är det just det som gör att boken blir verklig.

När bästa kompisen under en vecka är hemma sjuk är huvudpersonen (jag) med Elin i skolan istället. Det blir så i fortsättningen också även när bästa kompisen kommit tillbaka. Men Elin är inte snäll, hon säger elaka saker om bästa kompisen, till och med när bästa kompisen hör. Men jag säger inte ifrån, fast jag ser att bästa kompisen blir ledsen. Hur kunde det bli såhär? Och vad händer när jag blir sjuk och blir hemma? Vem kommer vara med vem då?

/Veronica

1 responses to “Sveket”

  1. tantemmasbravader says :

    Reblogga detta på Tant Emmas bravader och kommenterade:
    Det är dyslexivecka den här veckan. Och då har biblioteksbloggen Bubblan i bibblan har skrivit så fint om Sveket.
    Det känns gott i hjärtat minsann!

Lämna en kommentar