Mitt storslagna liv

För några veckor sedan var jag på Bokmässan i Göteborg och tittade på böcker, gick på föreläsningar och lyssnade på en massa författare berätta om sina nya böcker. En av mina favoriter var där och pratade om sin nya bok Mitt storslagna liv. Som alltid när jag lyssnar på Jenny Jägerfeld få blev jag väldigt sugen på att läsa boken. De brukar vara roligt skrivna men ändå fulla av allvar. Jag hade beställt boken redan innan men den kom inte till biblioteket förrän jag kom hem från Göteborg.

Boken handlar om Sigge som precis flyttat till Skärblacka med sin mamma och sina syskon. Han har haft det tufft i skolan i Stockholm och ser flytten som en möjlighet att starta om och denna gång bli omåttligt populär. I boken får vi följa honom när han försöker hitta formeln för att bli omtyckt och hans resa mot att bli Sigge 2.0. Även om det ligger en hel del allvar i botten så är det en otroligt rolig bok. Jag fick verkligen bita ihop för att inte skratta högt när jag läste under min dotters träning. Fatta hur pinsamt det hade varit för henne. Sigge är påhittig och rolig person och runt honom finns det flera färgstarka karaktärer. Hans fantastiska mormor Charlotte till exempel. Hon är verkligen inte någon tråkig regelstyrd person och vägrar bli degraderad till titlar som mamma eller mormor. Det är Chaaarlotte hon heter med engelsk uttal och det är vad alla ska kalla henne. Eller Krille Maräng som varje dag har en ny filmidé att berätta om. Det är faktiskt en fröjd att lära känna alla personer i boken och fnissa sig igenom alla upptåg samtidigt som en får veta hur illa Sigge blev behandlad i förra skolan. Det blir liksom aldrig ytligt eftersom djupet och allvaret ligger nära. Läs den!

/Janette

Lämna en kommentar