Och så var de bara en

Jag har läst boken Och så var de bara en. Det är en klassisk deckare där fokus ligger på att man ska fånga dig som läsare i mordgåtan genom att få fram tankar kring vem som skulle kunna vara mördaren. Författaren är Agatha Christie och hon har skrivit många andra liknande verk, som till exempel Mord på orientexpressen.

Handlingen är mycket lik andra verk som författaren har skrivit och alla dessa handlar om mord. I denna bok får man följa åtta personer som anländer till en ö utanför Englands kuster, där de får träffa på två hembiträden. Alla dessa människor blev ditbjudna av en så kallad U.N.Owen men ingen av gästerna vet vem U.N.Owen verkligen är. Alla gäster har en mörk hemlighet som de bär på från tidigare i livet. När alla gäster väl kliver in i huset, vilket de alla var bjudna till, får de höra anklagelser riktade mot dem. En efter en får de höra vad de har gjort och såklart så nekar alla i början men med tiden får man reda på lite mer kring alla anklagelser.

Boken har en balk som den vilar på och denna balk är en barnramsa som heter ’’Tio små tennsoldater’’. Denna ramsa berättar om tio små tennsoldater som alla dör på olika sätt i en speciell ordning. Mördaren använder sig av just denna ramsa för att ha en ordning på hur och när varje person dör. Gästerna måste nu lista ut vem av dem som är mördaren innan det är för sent.

Boken förmedlar en väldigt dyster känsla om man jämför med Agatha Christies tidigare verk, i vilka man brukar följa den så kallade Poirot. Det är centrerat mycket runt att man ska få tänka själv eftersom man själv inte får veta fler detaljer än vad karaktärerna själva i boken får veta och detta leder till en spännande mordgåta. Hela tiden får man någon ledtråd som får en att vara helt säker på vem mördaren är men på nästa sida får du veta något som får dig att tänka ’’Är det verkligen som jag tänkte?’’. Detta är ett bra sätt att få med dig som läsare anser jag. Har du dock läst några liknande böcker är det relativt enkelt att lista ut vem som högst sannolikt är mördaren.

Mina åsikter

Enligt mig är boken helt klart värd att läsa. Hela tiden fanns det något som man undrade över och detta fick mig att hålla mig kvar i läsandet. Jag är dock lite partisk med Agatha Christies verk eftersom Agatha Christie är den enda författaren som skriver böcker som får mig att fastna.

Gillar du deckare eller andra Agatha Christie-böcker så är detta en bok du borde läsa.

Anton

Lämna en kommentar