Katherine-teorin

Namnlöst-1

Komedin Katherineteorin gavs ut år 2006 av den amerikanska författaren John Green, som slog igenom med succéboken The fault in our stars, eller som den heter på svenska Förr eller senare exploderar jag.

Bokens tre huvudpersoner är underbarnet och geniet Colin Singleton, Hassan och Lindsey Lee Wells. Allt börjar dagen efter det att Colin och Hassan har tagit examen, och Colin har precis blivit dumpad av K-19 (den nittonde flickvännen han haft vid namn Katherine som har dumpat honom). Mitt i den dumpningskatastrof som han befinner sig i, bestämmer sig Colin och hans bästa vän Hassan för att ge sig ut på en road trip. Road tripens första men även sista destination blir den lilla staden Gutshot i Tennessee. Där träffar de den udda och charmiga tjejen Lindsey. Colin jobbar under hela resan med en formel. En dumpningsformel som förutser när ett förhållande kommer att ta slut, samt vem av de två som kommer att dumpa och vem som kommer att bli dumpad, i hopp om att med hjälp av formeln gå till historien.

Colin och Lindsey utvecklar en relation som övergår till något mer än vänskap, och Lindsey blir den första flickvännen som Colin någonsin haft som inte heter Katherine.

9789163882760

Det här är en humoristisk och lättsam bok, med en fin historia. Att man som läsare får ta del av Colins genialiska och invecklade tankar, och följa vägen fram till den färdiga formeln, är något som gör boken unik. Boken innehåller riktiga matematiska formler som är framställda av matematiker. Boken innehåller även spännande karaktärer, som var och en har en annorlunda personlighet. Jag skulle säga att de intressanta karaktärerna är en stor bidragande faktor till att boken blir intressant att läsa, eftersom handlingen är ganska enformig och odramatisk.

I det stora hela tycker jag att boken var helt okej. Det är en välskriven bok, men inte riktigt min typ av bok.

Den här boken är främst lämpad för ungdomar. Jag skulle rekommendera den här boken till någon som gillar att läsa komiska böcker, där det inte nödvändigtvis måste vara en händelserik och spännande handling. Precis som jag så behöver man inte vara en van läsare för att läsa denna bok, eftersom att den är ganska lättläst.

Skrivet av Anonym

Lämna en kommentar