Det handlar om dig av Sandra Beijer

namnlc3b6st-1

Den här boken är en klassisk bok för tonåringar, fylld med kärlek, svek, hat och vänskap. Boken är skriven på ett speciellt sätt och det är lite svårt att i det första kapitlet förstå hur man ska tolka det som står. Men det lär man sig fort och efter det är boken lätt att förstå och läsa.

Sandra Beijer skriver ”jag och du” till huvudpersonerna, alltså har de inga namn. Det är också väldigt korta stycken på varje sidan och det är inte alls många detaljer eller saker om miljön som beskrivs.

Jag personligen tycker om när det inte är för mycket detaljer då jag tycker det är tråkigt att läsa, plus att jag helst vill bilda min egen uppfattning om saker, vilket man verkligen får i den här boken.

Det handlar om en tjej som är ganska normal, går första året i gymnasiet och hon har inte jättebra koll på sitt eget liv. Hon går på fester och träffar nya killar som hon kysser och sen lämnar. En dag träffar hon en kille på en fest som hon verkligen vill prata med, fast på ett annat sätt jämfört med de andra killarna.

9789129689747_200

Boken börjar med ett riktigt fint citat, tycker jag. Man förstår redan då att denna kille kommer att betyda mycket för henne.

Jag är femton år, sju månader och tre dagar första gången vi träffas.

De börjar till slut prata och lära känna varandra, men de går inte lika bra som det först verkar. De bråkar och det ser inte alls ut som att de kommer kunna hålla ihop förhållandet.

Även om den här boken inte verkar speciell på något sätt på utsidan tycker jag att den är riktigt bra. Beijer gör den här boken till något extra. Hon beskriver tjejens känslor så bra och det gör att man som läsare själv blir arg eller ledsen om huvudpersonen blir det.

Boken är ganska tjock och den ser ut att vara ganska jobbig att läsa men det är den inte. Det är inte text på varje sida och den är lätt att komma in i. Man hänger verkligen med i boken och det är roligt att läsa.

Tycker man om att läsa böcker som handlar om tonåringar, drama och kärlek ska man verkligen läsa den här boken. Jag rekommenderar den starkt!

/Emelie

Lämna en kommentar