Vålnadens röst

Jag och min dotter har precis läst en bok som heter Vålnadens röst. Det är första delen i en ny serie av Johan Rundberg som heter Häxknuten. Den handlar om Sebbe som mot sin vilja har fått följa med sin mamma till ett risigt gammalt hotell. Hans mamma är skådespelare och ska spela en av huvudrollerna i en film som spelas in på hotellet. Valnadens_rost_omslagDet visar sig ganska omgående att tiden på filminspelningen inte kommer att bli så långtråkig som han förväntat sig. Under en middag så slocknar allt ljus och en iskall vind drar genom rummet. Flera mystiska saker händer och inspelningarna går verkligen inte så bra som de borde. Färgerna i en tagning blir omvända, något de först tror beror på kameran. Men Sebbe har samma problem på en snutt han filmade med mobilkameran när ljuset slocknade och är inte övertygad om att problemet är tekniskt. Konstigheterna slutar inte där, de blir tvungna att ta om flera scener då de inte går att använda av olika anledningar. Det verkar nästan som om det är någon, eller något, som försöker förstöra hela inspelningen. Sebbe hittar två nya vänner på hotellet, den ena spelar dotter till hans mamma och den andra är son till en av skådespelarna. Tillsammans börjar de försöka klura ut vad det är som pågår.

Jag måste säga att jag verkligen gillar den här boken. Den är spännande, ryslig och rolig. Sebbe är en fyndig kille vars kommentarer fick mig att skratta högt flera gånger. Det är inte ofta en och samma bok får mig att både skratta och rysa. Både jag och min dotter ser fram emot nästa del i serien.

/Janette

Kommentera

