Böcker och programmering

Att kunna använda datorer, surfplattor och telefoner är väl helt naturligt för de flesta, men vad är det egentligen som döljer sig bakom alla pixlarna vi ser på skärmen? Vem är det som ser till att det hamnar där?

Svaret är ju att det kan vara precis vem som helst, även du och jag (själv sitter jag ju här och bloggar till exempel). Men hur ska en lära sig att skapa sitt eget spel eller något annat helt eget i den digitala världen. Det finns mycket tips på nätet förstås och på den senaste tiden har det också börjat komma fler och fler böcker som tar uppdatorer, programmering och annat på ett lite annorlunda sätt.

hello-ruby_front-600x792

Hej Ruby av Linda Liukas är en sagobok om flickan Ruby som också blandar in olika tänkande och begrepp från den digitala världen. Dessutom finns det massor av roliga övningar i den som en kan göra själv eller tillsammans med andra. Det är både problemlösning och roligt skapande, både analogt och digitalt.

9789163886720

I Curly Bracket, den gömda koden, får vi följa med Curly i en seriebok. Curly måste lösa flera problem för att komma vidare i sitt äventyr. I Curlys samhälle hänger allt på hur en presterar i datorspelet Codoseum. Det är minst lika mycket en häftig äventyrsbok som ett roligt sätt att lära sig lösa problem en kan ställas inför i datorernas värld!

/Linda

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: