Astronauten som inte fick landa

landa

Författaren Bea Uusma blev väldigt känd och omtalad 2013 för sin bok Expeditionen, min kärlekshistoria. Faktiskt så blev hon 2013 års Augustprisvinnare i fackbokskategorin, vilket jag verkligen tycker var rätt val. Det är en superbra bok som du kan läsa mer om här. Som en bieffekt av att Expeditionen, min kärlekshistoria blev så omtyckt bestämde sig förlaget Rabén&Sjögren att ge ut Bea Uusmas debutbok från 1999. Så nu finns Astronauten som inte fick landa i en ny omarbetad utgåva.

16 juli 1969 ligger Neil Armstrong, Buzz Aldrin och Michael Colling fastspända i Saturn 5, den största raket som någonsin byggts. Målet är månen och de tre astronauterna har skrivit avskedsbrev till sina familjer. De breven ska öppnas om de aldrig kommer tillbaka. Två av dem, Neil Armstrong och Buzz Aldrin, ska kliva ner på månen medan Michael Collins ensam ska stanna kvar i rymdkapseln. I 28 timmar ska ha åka varv på varv runt månen och sköta tre personers jobb inne i rymdkapseln. Trycka på 850 olika knappar i rätt ordning! Sen ska Michael sitta i förarsätet vid återinträdet in i jordens atmosfär.

Som ni förstår handlar Astronauten som inte fick landa om Michael Collins. Astronauten som åkte hela vägen till månen, men som aldrig fick sätta sin fot på dess yta. Han som satt i radioskugga på månens baksida medan presidenten ringde till Neil och Buzz, de första människorna på månen.

Jag tycker Astronauten som inte fick landa är så, så, så BRA!! Den är fullspäckad av fakta (är som en faktabok fast den inte klassats så) om allt från rymddräkterna och maten de äter, till vad astronauternas barn hette och vilka personliga saker Neil, Buzz och Michael tog med sig i rymdkapseln. Förutom det får vi följa med på själva resan. Vi får en känsla av hur det måste ha luktat (äckligt), hur vansinnigt trångt det måste ha varit och att astronauterna hade med sig 9, 1 kilo listor (!!!) på vad de skulle göra under färden.

Jag rekommenderar Astronauten som inte fick landa till ALLA. Det är en fantastisk bok om en fantastisk resa. Och så tänker jag att vi alla borde lyssna på Michael Collins som efter sin resa skrivit: Vi ska vara glada som bor på den här planeten. Jag vet.

/Karolina

Lämna en kommentar